fredag 6 mars 2009

Ojdå

Jag har precis sett ett gammalt avsnitt av lyxfällan. Jag tycker det är rätt bra, bra för mig att veta att det inte bara är jag som shoppa hej vilt tills pengarna är slut. Tänker jag mig inte för så skulle jag lätt shoppa upp hela lönen på en dag men till mitt försvar så har jag en rent ut sagt skitdålig lön. Jag tänker byta titel från undersköterska till slav. Iaf så var jag inne på konsumentverkets sida nyss och kikade lite. Konsumentverket menar att en kvinna mellan 18-30 år ska klara sig på följande utgifter.

Mat: 1580 (om alla måltider är lagade)
Kläder&skor: 530
Fritid&lek: 530 (typ mobil alltså)
Hygien: 360

Det blir 3000 det. Sen är det hyra på det och bredband och sånt. Jag vet inte riktigt vad vi har för räkningar. Dom kommer, de betalas och glömms bort.
Min fråga är ju iaf hur konsumentverket räknar. Hur klarar man sig på typ 1600 på mat? Vad äter man då, nudlar eller? Nästa månads projekt ska bli att ta ut 1600 och det ska räcka till mat. Helt separata pengar för mat alltså. Basvaror tänker jag på alltså. Ska även försöka äta så mycket som möjligt hemmalagad mat och så lite hämtmat(hämtmaten ska inte heller räknas in i 1600.)
Nästa problem är att det är sååå fruktansvärt tråkigt att laga mat. Det kommer bli väldigt mycket tonfisk sallad på dagarna vill jag lova.
Och skor kostar ju massor om man vill köpa ett par bra skor för fötterna. Jag måste förresten köpa ett par nya jobbskor. De är inte sköna längre. 530 kronor för skor räcker ju till en sko ju! Och då har man inte köpt några kläder än.
Mobilen stämmer rätt bra prismässigt. Men innan jag bytte till tre så hade jag en räkning på kanske 100-150 nu har tre trollat upp den till 500-600 men jag förstår inte varför.
Kategorin hygien vet jag inte riktigt vad den betyder, schampoo och tvål eller? Räknas toapapper in i den kategorin också? Det är ju hygien. Hudkrämer, är det hygien? Ja jag vet inte.
Ekonomi är inte min grej är allt jag vet.
Jag håller förresten på att lära mig poker, nu ska jag bli pokermiljonär. Då kan jag ha en matkostad på 1600 om dagen om jag vill!

Inga kommentarer: