onsdag 18 mars 2009

Fattigbloggen

Jag fastnade för Fattigbloggen. Fattigbloggen skrivs av en kvinna som under en månad ska prova hur det går att leva på socialbidrag. Hennes socialbidrag blir 8281 kronor på en månad. En student får via CSN 7820 kronor och då är 5136 kronor lån som ska betalas tillbaka när utbildningen är slutförd. Och betala tillbaka får man väl pyssla med hela livet. Jag tycker det är fel att en student ska ha mindre pengar att leva för en de som får socialbidrag. Visst det finns möjligheter för en student att ha ett jobb vid sidan av studierna men det finns också möjligheter för en som har socialbidrag att skaffa ett jobb. Jag vet inte riktigt varför socialbidrag betalas ut, kanske när antal dagar för sjukdom, föräldraledighet eller a kassa är slut. Det är bra att det finns ett ekonomiskt stöd att få tycker jag men risken är ju att många fastnar i det.
Man säger att socialbidrag är existensminimum. Isåfall lever studenter under existensminimum. Med socialbidrag tar man hänsyn till vad personen har för hyra och anser att efter hyra, el, fackavgift och hemförsäkring så ska man ha 3680 kvar att leva för.
Med tanke på att många studenter klarar av att leva och inte bara överleva så vet jag inte om jag tycker att det socialbidrag som betalas ut är nått existensminimum.
Nu är jag väldigt dåligt insatt i både studentlivet med studielån och socialbidrag så jag ska kanske inte yttra mig alltför mycket men rent spontant efter att ha läst lite i fattigbloggen så tycker jag att studenter ska få mer bidrag. Höja bidragsdelen och minska lånedelen.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det var en intressant blogg du rekommenderar! Sjukt att studerande ska ha lägre än socialbidrag ja.. pluggar ju själv och tar iofs inte lån utan jobbar men det är tufft! För några veckor sen var alla i klassen så glada för dom fått mer pengar.. dock var det lån så allt ska ju tillbaka.. absolut dags att höja bidraget ja.

Hoppas allt är bra med dig!
Kram Martina (fd grönalundare ;)

Anonym sa...

Fast. Soc. bidrag och existensminimum är väl inte riktigt samma sak?

Tilda sa...

Åh Martina!! Kul att du tittade hit=) Jag kan inte mer än säga att studenter för det mesta är ekonomiska snillen som får ekonomin att gå ihop! Tufft att du klarar dig utan lån förresten.
Elias: Nej riktigt samma sak är det kanske inte men tittar man på vad socialen anser en person ska ha efter hyra och andra standard räkningar man har så får du fram samma summa (nästan) som kronofogden anser en person ska ha kvar att leva för efter hyra och standard räkningar när de driver in skulder. Och vad jag vet, men jag kan ha fel, så kallas väl iaf dert man får kvar efter kronofogden för existensminimum?